Paradox seminar 26-28 mei 2017

Je moet er even voor rijden maar dan heb je ook wat: het Paradox seminar in Kempten, Duitsland. Een driedaagse creatieve ontmoeting met de paradox in je leven. Andrea Wandel, health practitioner sinds begin jaren 80, en ik, begeleiden deelnemers in een veilige, intieme setting tijdens een ervaringsreis door de paradox in hun leven. Je kunt nog mee als je wilt.

Mensen zijn heel goed om bepaalde kanten van hun persoonlijkheid op de achtergrond te plaatsen of zelfs te ontkennen. We noemen het onze donkere kant of onze schaduwzijde en vinden deze kant doorgaans ‘fout’, ‘niet geoorloofd’, ‘kinderlijk’ of ‘confronterend’. Ja, soms zelfs ‘doodeng’. Toch hebben alle kanten van jezelf je veel te vertellen. En paradoxaal genoeg brengen deze donkere kanten, als je het nut ervan eenmaal hebt begrepen en ze kan accepteren, je net zoveel goeds als je lichte kanten nu al doen.

In dit seminar nodigen we je uit om de zonzijde en schaduwzijde van jezelf te ervaren. Je krijgt hierbij natuurlijk ook praktische handvatten om beide kanten in jezelf nog meer te integreren. Om de weerstand, die je voelt tegen je schaduwzijde en die zich zal blijven aandienen ondanks je verzet hiertegen, om te zetten in nieuwe levensenergie die vóór je zal werken. Een seminar vol verrassing, zachtheid, creativiteit, respect en… humor. Drie dagen die over jou gaan, ook al gaat het niet over jou…

Kosten 480 euro; bij opgave vóór 26 april krijg je 10% korting betaal je 430 euro.

Meer informatie: https://www.andrea-wandel.com/english/paradox/

. Vragen en aanmelden: info@barbarawandel.de

Help! M’n puber snapt me niet meer! (Shit! M’n ouders doen weer moeilijk!)

Zo liggen ze nog vredig in de wieg te kraaien, zo lopen ze mokkend door huis. Als ze ál thuis zijn en überhaupt iets willen zeggen. Ouders wankelen op hun voetstuk. Het voetstuk dat kinderen ooit vol liefde en loyaliteit in elkaar hebben gekleid en waaraan jij als ouder braaf aan hebt meegeboetseerd. Stop het wankelen en laat het weer sprankelen. »

Oeps, bijna uit de school geklapt…

De tijd dat de schoolbanken zich vanzelf vulden is voorbij. Leerlingen, ouders en verzorgers oriënteren zich 360 graden in de rondte en kiezen de school die bij hen past. Ook voor een school met meerdere vestigingen verdeeld over meerdere dorpen / plaatsen is de aanloop van brugpiepers niet langer vanzelfsprekend.

De kunst is dan om, naast alle verschillen in bijvoorbeeld onderwijs, niveau, locatie, locatiecultuur, niet te versnipperen, maar eenheid uit te blijven stralen door de focus te houden op dat wat verbindt. Maar ja, alles wat je als organisatie uitstraalt en naar buiten toe communiceert valt of staat natuurlijk hoe het binnen de muren van alle schoolgebouwen wordt beleefd en gedragen.

Kijk, en daar heb je dan weer ‘De Interne Campagne’ voor. Want het levensbelang en de verbindende kracht van de eenheid krijg je net zo min vanzelfsprekend schoolbreed op het netvlies. Daar moet je wel iets voor doen. En o ja, dat is geen geld-over-de-balk smijten. Dat is realistisch-vooruit-denken-en-doen.

Ik ken een school die daar ook iets mee wilde doen en inmiddels doet. Die ‘ja’ zei tegen mijn strategisch advies, campagne-idee en aanpak. Voor de beeldvorming: scholengemeenschap-breed, interactief, co-creatie door docenten én leerlingen(raden), nog meer draagvlak creëren, dat wat verbindt insluiten in ieders kloppend onderwijshart.

In de vele gesprekken die ik op deze school heb gehouden, heb ik ervaren en ervaar ik nog steeds dat elke docent het beste voor heeft met de leerling. Van lwoo tot gymnasium, van brugklasser tot examenkandidaat. Daar doe ik het voor! Bijvoorbeeld met concept dat, in alle eenvoud, alles in zich heeft: één. Want een goed idee is groot en klein tegelijk. En meer zeg ik niet. Het is intern, weet je nog!

Het is maar hoe je het bekijkt

Af en toe blog ik voor NTI NLP. Zoals deze minicrimikijktraining. Misschien helpt het je om het leven eens van een andere kant te bekijken.

Copy en plak de link in je browser, een directe link maken, lukt even niet. (O, wondere wereld van de onvoorspelbaarheid van techniek…)

https://www.ntinlp.nl/blog.html

YA! Vangen!

Ken je dat: je bent volwassen, leest af en toe een boek over persoonlijke ontwikkeling, volgt er training in en krijgt de ene na de andere eye opener. Van die inzichten waarvan je weet dat je leven makkelijker was gelopen als je ze als kind of jongere al had gekregen.

Ik ken dat in ieder geval wel. Dergelijke inzichten om te groeien, gun ik iedere jongere. En nu ik al een tijd met NTI NLP samenwerk, zie en hoor ik ook jongeren die op hun leeftijd al wél af en toe een shotje mentale Pokon hebben genomen. Ik ben onder de indruk hoe mooi zij zich ontwikkelen tot stabiele volwassenen. Zo ver was ik niet op die leeftijd, dat weet ik wel.

Daarom vind ik de initiatieven van Youth Academy (YA) geweldig: zorgen dat meer kinderen, jongeren en jong-volwassenen trainingen kunnen krijgen waarmee ze steviger in hun leven kunnen staan, beter weten welke keuzes ze hebben en welke weg ze zelf willen gaan in plaats van de weg vol goede bedoelingen van anderen.

Kijk op www.youthacademy.nl als je het leuk vindt te zien wat ik voor YA heb ontwikkeld. Het communicatiethema ‘Wat er in zit komt er uit’; een leuke actie om nieuwe donateurs (YA-zeggers) te werven; een nieuwe website (gebouwd door JHN Creatives) vol filmpjes en info. Op de site kun je via iDeal makkelijk YA-projecten financieel ondersteunen.

Een probleem zonder oplossing bestaat niet

In sport is het volkomen normaal als je een coach hebt. Heb je het over coaching voor persoonlijke ontwikkeling dan is dat vandaag de dag een teken dat je goed bezig bent en jezelf serieus neemt. De tijd dat mensen twijfelden of je het wel op een rijtje had als je een coach had, ligt achter ons. Heb je een probleem wat je wilt oplossen of een doel wat je wilt bereiken maar je weet niet hoe je dit kunt aanpakken? »

Het zit wel goed met BRYCK

Fatboy. Je kent ‘m vast. En deze is minstens zo leuk: BRYCK. Een collectie designmeubelen en toebehoren, mooi voor binnen en buiten. Vorige maand heb ik weer aan een leuk project voor dit merk gewerkt, rond de promotie van een nieuw product: Blockx. Dus bekeek ik eerst weer eens wat ik enkele jaren geleden ook al weer voor BRYCK heb bedacht. Nou, daar werd ik weer ontzettend blij van. Ik heb het thema ‘Bright side of BRYCK’ ontwikkeld, de productnamen en ideeën voor sfeervolle corporate fotografie bedacht en poëtisch getinte teksten geschreven. Het vrije, zorgeloze leven spat er van af. Een leven waarin je dromen weer de hoofdrol opeisen. Ja, het zit wel goed met KLAAS! en BRYCK.

Het verhaal van Dochter&Zn

Kijk. Dit hebben we vorig jaar gemaakt voor verloskundepraktijk Dochter&Zn. Eerst natuurlijk een strategische sessie met de verloskundigen, om van daaruit met een heldere positionering en propositie een nieuw communicatieconcept te ontwikkelen. (O ja, en ‘we’ = KLAAS! en Paula Pasveer Vormgeving & Communicatie.)

Het thema wat ik bedacht, voelde meteen goed: ‘Je hebt ’t in je.’ Heel simpel en helemaal raak. Waarom? Deze vijf woorden spreken de zwangere rechtstreeks aan en, minstens zo belangrijk, het vertelt meteen waarin Dochter&Zn zich onderscheidt.

Kijk, elke verloskundepraktijk houdt de zwangere moeder en haar baby in lichamelijk en medisch opzicht natuurlijk goed in de gaten. Tot zo ver niets bijzonders. Een bakker bakt brood. Maar wat Dochter&Zn speciaal maakt, is dat zij veel aandacht besteden aan de mentale kant van het zwanger zijn, bevallen en ‘kramen’.

Vanuit een positieve benadering en de focus op (zelf)vertrouwen bereiden de dames van Dochter&Zn de aanstaande moeders tussen de oren ook goed voor. Zodat ze klaar zijn voor dat wat vrouwen al duizenden jaren vanuit hun oerkracht goed kunnen: een kind op de wereld zetten. Oftewel: je hebt ’t in je.

Het thema werd enthousiast ontvangen, waarna we verder zijn gegaan met het ontwerpen en schrijven van het foldertje en het persoonlijk zwangerschapsboekje. En, want dat was de oorspronkelijke vraag: de gloednieuwe website www.dochterenzn.nl, een gezellige informatieve website met een heuse Bevalbieb.

Laatst kwam ik de klant tegen in het park vlakbij, we liepen beide met onze hond. Zij vertelde dat het Draagboekje, want zo had ik het zwangerschapsboekje gedoopt, alweer aan een herdruk toe was. Wat mij op het idee bracht om dit project toch eens uit de archieven te vissen en in de spotlights op volgklaas.nl te zetten. Want dat schijnt ergens goed voor te zijn: af en toe bewijzen laten zien dat je goede adviezen kunt geven en mooie dingen kunt bedenken en schrijven en maken.

De merknaam Dochter&Zn bevalt nog steeds goed. Ooit heb ik ‘m bedacht en misschien vind ik het wel de leukste merknaam die ik tot nu toe voor een klant heb verzonnen. In ‘Dochter&Zn’ komt allemaal zo mooi samen: het ambacht van vroedvrouw (…&Zn.), het feit dat er doorgaans twee smaken zijn als je een kindje verwacht (zonen en dochters) en het feit dat de praktijk ooit is gestart (en uit die tijd komt de naam ook) door een vrouwelijke en mannelijke verloskundige. Of zoals Hannibal van A-team zegt: I love it when a plan comes together.

VAN DE WAL EN NIET IN DE SLOOT

Slootjespringen. Ooit gedaan? Niet? Doe het alsnog! Anders is je jeugd niet compleet. Wel? Dan ken je de kick van het droog aan de overkant belanden. Het vrijheidsgevoel van de eerste stappen op nieuwe, aantrekkelijke grond. Die kick gun ik jou. Wat dat met jouw bedrijf en mijn werk te maken heeft? Lees maar.

Want hoe nam je de sprong? Vermoedelijk keek je eerst waar je naar toe wilde en of je de sloot kon nemen. Het ‘net wel / net niet’ gaf je gezonde kriebels toch? Vervolgens checkte je waar je je zou afzetten en wilde landen. En voordat je de grond verliet, deed je een paar passen terug, pepte je jezelf op met positieve gedachten en nam je een aanloop. Hoe breder de sloot, hoe langer de aanloop.

Mijn klanten kiezen voor KLAAS! omdat ze óf al weten hoe je moet slootjespringen óf het willen leren. Ik leg het ze graag uit voordat ik een opdracht aanneem. Want als jij je organisatie of als zzp’er je bedrijf goed in de markt wilt zetten, doe je dat het best volgens het slootje-spring-principe.

Want realiseer je dat je, hoe graag je ook aan de slag wilt met je website, huisstijl, brochure, online marketing of wat maar aan de overkant lonkt, iets essentieels overslaat als je er vanuit stilstand naartoe wilt springen. (Of ben je soms Storm uit Debiteuren-Crediteuren?) Inderdaad: de aanloop.

Ken je dat gevoel van natte kleren waarmee je verder moet sjouwen? Dat wil je niet, lijkt me. En dan de geur als je klamme kloffie uiteindelijk toch is opgedroogd. Dat is het gevoel van ondernemers die eerder een nat pak hebben gehaald. Of zich een nat pak hebben laten aanpraten. Je check en je aanloop zijn bepalend voor je succes aan de overkant.

Wil je verder met je bedrijf en weet je niet hoe? Het eerste stapje is zo gemaakt. Ook als je eerst je ideeën tegen iemand wilt aanhouden die je een eerlijk en constructief antwoord geeft. Ik kan inmiddels aardig inschatten hoe ver een sprong kan reiken en welke aanloop je hiervoor nodig hebt.

Bel of mail me voor een gesprek of zakelijke coaching-sessie. Je bepaalt zelf wat op tafel komt en natuurlijk alles is vertrouwd. Laat je verrassen hoe ver je kunt komen en geniet van de kick als je er straks zult zijn. Als je interesse hebt, kan ik je wat referenties geven.

GLANSRIJK OP DE MAT

Kijk, het resultaat van slootjespringen met NTI NLP. Waar dat op slaat? De blogpost links of onder deze post geeft je misschien een koe eh… clou. Of hint. Of idee. Of suggestie. Of….