KLAAS! is 18 jaar

Vandaag 18 jaar geleden ben ik voor mezelf begonnen ‘in de reclame’, zoals dat toen heette en misschien nu nog wel, op 02-03-2003. Mij interesseerde het vooral wat zich in de organisaties afspeelde waarvoor ik destijds nog in dienstverband campagnes etc. moest verzinnen en van alles voor moes schrijven. Voor mijn gevoel moest hetgeen organisaties naar buiten toe wilden communiceren, kloppen met wat er binnen werkelijk leefde. De reclamebureaus waarbij ik tot dan toe had gewerkt vonden dat óf niet interessant óf waagden zich daar niet aan óf beide. Ik wel en daarom schreef ik mezelf bij KVK in onder de naam KLAAS! Reclameconcept voor interne en externe communicatie. Een hele mond vol.

Voorafgaand aan mijn start als zzp-er op 2 maart had ik twee weken vrij genomen en genoot ik van de zon op een Canarisch eiland. Bij thuiskomst luisterde ik mijn antwoordapparaat af en tot mijn verrassing  stond daar een bericht op van Politie Fryslân. Dat werd mijn eerste opdracht van meerdere voor deze klant, op dag 1, uit het ‘niets’. Even later volgde Medisch Centrum Leeuwarden. Voor beide heb ik jaren met veel plezier gewerkt. Andere reclamebureaus en enkele bedrijven wisten me kennelijk ook meteen te vinden, want de telefoon ging gewoon, acquisitie hoefde ik niet te doen. Ik had nog geen website en toch vulde de agenda zich als vanzelf. Die start verbaast me nog steeds, als ik er aan terugdenk.

Mijn logo is een verhaal op zich. Als kleuter, wonend in Hoogezand-Sappemeer zat ik bij mijn moeder achterop de fiets en reden we langs het Winschoterdiep. Daar zag ik, zomaar buiten, ‘mijn letter’ aan het water: een groot geel vierkant bord met een zwarte ‘K’. Ik wist die letter daar mijn letter was, met drie oudere zussen boven je ging letters leren lezen vanzelf. De leuke verbazing die ik toen als kleuter had, is me altijd bijgebleven en dus werd het bord, flink opgestrakt, mijn logo.

De ‘K’ op deze borden staat voor ‘kabel’ en de borden werden geplaatst door de provinciale elektriciteitsbedrijven, ten teken dat de kabels daar onder de grond lagen. Dat ik me gaandeweg als KLAAS! steeds meer ging richten op wat er zich onder de oppervlakte bij organisaties afspeelde, geeft de K van elektriciteitskabel een extra dimensie, Klaas houdt van de ‘onderstroom’ in organisaties.

Het enthousiasme voor de onderstroom en interne communicatie ontwikkelde zich en ik merkte een natuurlijke beweging in mij waardoor mijn houding in het marketing- en communicatiewerk steeds meer coachend werd, al waren de opdrachten nog steeds van creatieve en strategische aard. Mijn interesse voor ‘de mens achter de medewerker’ en ‘de mensen achter het team’ groeide, net als en de relatie tussen iemands persoonlijke identiteit en drijfveren en de identiteit van de organisatie. Dus doopte ik mezelf bij KVK na een aantal jaren om tot KLAAS! Identity coaching en creatie. Nog steeds een mond vol maar al minder vol.

Coaching trok me meer en meer en ik durfde me ‘los te laten’ in persoonlijke een-op-een coaching. Ondertussen bleef ik trainen, methodieken bestuderen en oefenen, trainingen assisteren en mede geven en ook het marketing- en communicatiewerk doen. Geïnspireerd door mijn nieuwe thuis in Zurich pal aan de Waddenzee en bedacht ik afgelopen zomer een naam voor het coachen, trainen en workshops geven. Dat is Sessies aan Zee geworden.

De afwisseling tussen Sessies aan Zee en KLAAS! vind ik bijzonder en inspirerend, want het zijn twee tegengestelde energieën. In het marcom-werk loop je voor de troepen uit en moet je binnen deadlines ‘het’ voor de klanten verzinnen. In het coachen stem je af op het ritme en tempo van de cliënt, creëer je de setting die voor hem of haar als veilig kan worden ervaren, zonder een gevoel van deadline. En het laatste dat je moet doen is ‘het’ voor de cliënt gaan verzinnen.

Er is veel gebeurd, veranderd en ontwikkeld in die 18 jaar en dat gaat vast nog wel een tijdje door, want ik laat me graag door een kinderlijke verbazing en natuurlijke nieuwsgierigheid sturen naar nieuwe terra incognita.