Het verhaal van Dochter&Zn

Kijk. Dit hebben we vorig jaar gemaakt voor verloskundepraktijk Dochter&Zn. Eerst natuurlijk een strategische sessie met de verloskundigen, om van daaruit met een heldere positionering en propositie een nieuw communicatieconcept te ontwikkelen. (O ja, en ‘we’ = KLAAS! en Paula Pasveer Vormgeving & Communicatie.)

Het thema wat ik bedacht, voelde meteen goed: ‘Je hebt ’t in je.’ Heel simpel en helemaal raak. Waarom? Deze vijf woorden spreken de zwangere rechtstreeks aan en, minstens zo belangrijk, het vertelt meteen waarin Dochter&Zn zich onderscheidt.

Kijk, elke verloskundepraktijk houdt de zwangere moeder en haar baby in lichamelijk en medisch opzicht natuurlijk goed in de gaten. Tot zo ver niets bijzonders. Een bakker bakt brood. Maar wat Dochter&Zn speciaal maakt, is dat zij veel aandacht besteden aan de mentale kant van het zwanger zijn, bevallen en ‘kramen’.

Vanuit een positieve benadering en de focus op (zelf)vertrouwen bereiden de dames van Dochter&Zn de aanstaande moeders tussen de oren ook goed voor. Zodat ze klaar zijn voor dat wat vrouwen al duizenden jaren vanuit hun oerkracht goed kunnen: een kind op de wereld zetten. Oftewel: je hebt ’t in je.

Het thema werd enthousiast ontvangen, waarna we verder zijn gegaan met het ontwerpen en schrijven van het foldertje en het persoonlijk zwangerschapsboekje. En, want dat was de oorspronkelijke vraag: de gloednieuwe website www.dochterenzn.nl, een gezellige informatieve website met een heuse Bevalbieb.

Laatst kwam ik de klant tegen in het park vlakbij, we liepen beide met onze hond. Zij vertelde dat het Draagboekje, want zo had ik het zwangerschapsboekje gedoopt, alweer aan een herdruk toe was. Wat mij op het idee bracht om dit project toch eens uit de archieven te vissen en in de spotlights op volgklaas.nl te zetten. Want dat schijnt ergens goed voor te zijn: af en toe bewijzen laten zien dat je goede adviezen kunt geven en mooie dingen kunt bedenken en schrijven en maken.

De merknaam Dochter&Zn bevalt nog steeds goed. Ooit heb ik ‘m bedacht en misschien vind ik het wel de leukste merknaam die ik tot nu toe voor een klant heb verzonnen. In ‘Dochter&Zn’ komt allemaal zo mooi samen: het ambacht van vroedvrouw (…&Zn.), het feit dat er doorgaans twee smaken zijn als je een kindje verwacht (zonen en dochters) en het feit dat de praktijk ooit is gestart (en uit die tijd komt de naam ook) door een vrouwelijke en mannelijke verloskundige. Of zoals Hannibal van A-team zegt: I love it when a plan comes together.

VAN DE WAL EN NIET IN DE SLOOT

Slootjespringen. Ooit gedaan? Niet? Doe het alsnog! Anders is je jeugd niet compleet. Wel? Dan ken je de kick van het droog aan de overkant belanden. Het vrijheidsgevoel van de eerste stappen op nieuwe, aantrekkelijke grond. Die kick gun ik jou. Wat dat met jouw bedrijf en mijn werk te maken heeft? Lees maar.

Want hoe nam je de sprong? Vermoedelijk keek je eerst waar je naar toe wilde en of je de sloot kon nemen. Het ‘net wel / net niet’ gaf je gezonde kriebels toch? Vervolgens checkte je waar je je zou afzetten en wilde landen. En voordat je de grond verliet, deed je een paar passen terug, pepte je jezelf op met positieve gedachten en nam je een aanloop. Hoe breder de sloot, hoe langer de aanloop.

Mijn klanten kiezen voor KLAAS! omdat ze óf al weten hoe je moet slootjespringen óf het willen leren. Ik leg het ze graag uit voordat ik een opdracht aanneem. Want als jij je organisatie of als zzp’er je bedrijf goed in de markt wilt zetten, doe je dat het best volgens het slootje-spring-principe.

Want realiseer je dat je, hoe graag je ook aan de slag wilt met je website, huisstijl, brochure, online marketing of wat maar aan de overkant lonkt, iets essentieels overslaat als je er vanuit stilstand naartoe wilt springen. (Of ben je soms Storm uit Debiteuren-Crediteuren?) Inderdaad: de aanloop.

Ken je dat gevoel van natte kleren waarmee je verder moet sjouwen? Dat wil je niet, lijkt me. En dan de geur als je klamme kloffie uiteindelijk toch is opgedroogd. Dat is het gevoel van ondernemers die eerder een nat pak hebben gehaald. Of zich een nat pak hebben laten aanpraten. Je check en je aanloop zijn bepalend voor je succes aan de overkant.

Wil je verder met je bedrijf en weet je niet hoe? Het eerste stapje is zo gemaakt. Ook als je eerst je ideeën tegen iemand wilt aanhouden die je een eerlijk en constructief antwoord geeft. Ik kan inmiddels aardig inschatten hoe ver een sprong kan reiken en welke aanloop je hiervoor nodig hebt.

Bel of mail me voor een gesprek of zakelijke coaching-sessie. Je bepaalt zelf wat op tafel komt en natuurlijk alles is vertrouwd. Laat je verrassen hoe ver je kunt komen en geniet van de kick als je er straks zult zijn. Als je interesse hebt, kan ik je wat referenties geven.

GLANSRIJK OP DE MAT

Kijk, het resultaat van slootjespringen met NTI NLP. Waar dat op slaat? De blogpost links of onder deze post geeft je misschien een koe eh… clou. Of hint. Of idee. Of suggestie. Of….

HIJ KOMT. BIJNA…

Marcom-strategie NTI NLP verdiepen en aanscherpen, nieuwe uitingen bedenken en ontwikkelen, noem nog eens wat… In de afgelopen maanden hebben we in Limmen veel mooi werk verzet. Die lekkere drukte ligt nu bij de drukker. De eerste vruchten van de inspirerende samenwerking tussen NTI NLP en KLAAS! rollen bijna van de pers. En er volgt meer. Benieuwd naar de nieuwe resultaten? Nog even geduld, begin oktober ligt ie op je mat. Wat? Ja, als je dat eens wist…

BIJZONDER VERHAAL IN DE NACHT

Een kort verhaal. Omdat veel mensen vakantie vieren en ik nog gewoon aan het werk ben maar af en toe toch even iets van vakantie wil ervaren. Al is het maar in mijn gedachten. Veel plezier met dit nachtverhaal.

Op de tast zoek ik hem. Gevonden. De display van mijn smartphone verraadt waar ik al bang voor ben. Iets dat het midden houdt tussen gisteravond en morgenvroeg. Ik vraag me af waarom ik dit keer mijn nachtrust niet makkelijk kan toelaten in het bed dat niet van mij is maar mij af en toe wel toelaat. Wat is er anders? Vermoeid hoor mezelf hardop zeggen: ik kan doorgaans prima slapen ’s nachts.

Dat zullen we nog wel eens zien, zoemt het ergens vanuit een hoek. Zucht. Natuurlijk. Een mug. Euh, een pratende? Niets verbaast me meer in dit leven. Dus antwoord ik de mug zo keurig als mogelijk op dit uur van de nacht: ik zei doorgaans. Da’s waar, zegt de mug. Maar ga door, ik ben een uitstekend luisteraar. Met de nadruk op stekend, geeuw ik. Touché, reageert de mug. En: nee, echt, ga door, ik luister!

Je wilt niet weten hoe dit verhaal, als het al een verhaal is, afloopt, murmel ik met één oog open. En een zin, uitgesproken door een geacteerd-boze Rudy Falkenhagen in De Fabriek vliegt mijn hoofd binnen. Een mug ja, dat ben je! Ik zeg het de mug niet. Het is vast van voor zijn tijd en het is al laat. Je vergist je, ik wil wel weten hoe het verhaal afloopt, zoemt het weer. Nu iets indringender. En vanuit een andere hoek, namelijk mijn ooghoek. Aha!

Pats. Bijna. Pats-pats. Ik reken het goed. Je hebt gelijk, zoemt het na, ík vergis me. Ik wil niet… weten hoe dit… afloopt… voor mij. Pats. Niets meer aan doen. Voor jou, zeg ik. Een verhaal, voor alle muggen, en één mug in het bijzonder.

HEEL WAT OP JE BORDJE

Ze staan te popelen voor morgen, deze K-artonnen. Ik hou van foamboard. Lekker om concepten op te presenteren. Als het even kan op de oldskool manier, ruw geschetst met geurende markers. Nog niet uitgewerkt tot in de vormgevingsfinesses. Dat komt later wel. First things first: het grote idee. Ik verheug me op een mooie presentatie. De klant krijgt morgen heel wat op z’n bordje

SMAAKT NAAR MEER

Hoera! Biologisch wordt steeds meer normaal. Steeds meer van ons. Maar kijk je rond in de gemiddelde biowinkel dan valt er nog genoeg te verbeteren. De geitenwollensokken verpakkingen geuren je tegemoet vanuit grimmige schappen. Op het benauwende af.

Dat mag wel wat hipper en luchtiger, zeiden Anton van DOK23 en Klaas van KLAAS! tegen elkaar. Alles wat we hadden: op ons bureau zes flacons met verantwoorde inhoud en op een stoel tegenover ons een enthousiaste opdrachtgever die ons alle vrijheid gaf. Ja en die vrijheid smaakt natuurlijk naar meer.

Samen ontwikkelden we vanaf nul het merkconcept ‘Smaakmakkers’ voor IS – Biologisch, onderdeel van Hoogpak BV. Een feest om alles te bedenken. Om te keer te gaan op het toetsenbord. Om lekkere teksten te bakken waar ik helemaal blij van word en – gelukkig, want daar doe ik het voor- de klant en zijn afnemers ook.

Sfeer proeven? Kijk op http://www.smaakmakkers.nl , de site die we samen met Johan van JHN Creatives hebben gemaakt.

GEEN DERTIEN, WEL DOZIJN

Af en toe op je eigen trom slaan is goed. Boem!  Ik heb nu 12 jaar m’n eigen eenmanszaak. De start van KLAAS! was op 02032003, dus ja, ik ben al een dozijn jaar ‘voor mezelf’ bezig met het verzinnen, schrijven, adviseren, etceteraën van alles behalve dertien-in-een-dozijn-communicatiedingen. Niet voor mezelf, voor leuke opdrachtgevers in allerlei branches. Veel in de zorg trouwens.

Ik ben trots op KLAAS!. En het leuke is: de bevlogenheid van dag 1 is er nog steeds. Dat voelt goed want die bevlogenheid werkt besmettelijk als ik een workshop geef of een brainstorm leid.

Namens de directie heb ik een doos gebakjes besteld voor alle aanwezigen. En dat zijn er nog al wat. Als zzp’er ben je toch alle werknemers van je bedrijf in één en laat je jezelf van veel kanten zien. KLAAS! van alle kanten leren kennen? Check deze site. (Boem.)

Welkom in de strhoomversnelling

 

[youtube id=”Zz23O6r5gTo” parameters=”https://www.youtube.com/watch?v=Zz23O6r5gTo”]

Nederland heeft ongekende mogelijkheden om er in te leven en te ontwikkelen. Wat die mogelijkheden zijn? Vraag maar aan Rho adviseurs voor leefruimte. KLAAS! heeft voor Rho adviseurs het communicatieconcept Nederland in een strhoomversnelling ontwikkeld. En samen met Barelds fotografie & film en Harry Zwerver de corporate clip voor Rho gemaakt. Fasten your seatbelts.

Baan je een nieuwe weg door je brein

You can’t teach an old dog new tricks. Mee eens? Nou ik niet. Zolang je hersenen het doen en er voldoende zuurstof naar je grijze massa wordt aangevoerd valt er gelukkig nog een hoop nieuws te leren. Kwestie van nieuwe neurale verbindingen in je brein creëren! Waar een wil is maar nog geen weg, zeg maar.

Mijn hond Morris (hierboven ergens aan het ‘wegwerken’) weet precies hoe dat werkt. En hoe leuk dat is. Bijna acht jaar en nog steeds is hij eager voor new tricks. Goed nieuws: een variatie aan nieuwe dingen leren blijkt op de lange termijn effectiever dan je oude vertrouwde skills blijven uitoefenen.

»