Het verhaal van Dochter&Zn

Kijk. Dit hebben we vorig jaar gemaakt voor verloskundepraktijk Dochter&Zn. Eerst natuurlijk een strategische sessie met de verloskundigen, om van daaruit met een heldere positionering en propositie een nieuw communicatieconcept te ontwikkelen. (O ja, en ‘we’ = KLAAS! en Paula Pasveer Vormgeving & Communicatie.)

Het thema wat ik bedacht, voelde meteen goed: ‘Je hebt ’t in je.’ Heel simpel en helemaal raak. Waarom? Deze vijf woorden spreken de zwangere rechtstreeks aan en, minstens zo belangrijk, het vertelt meteen waarin Dochter&Zn zich onderscheidt.

Kijk, elke verloskundepraktijk houdt de zwangere moeder en haar baby in lichamelijk en medisch opzicht natuurlijk goed in de gaten. Tot zo ver niets bijzonders. Een bakker bakt brood. Maar wat Dochter&Zn speciaal maakt, is dat zij veel aandacht besteden aan de mentale kant van het zwanger zijn, bevallen en ‘kramen’.

Vanuit een positieve benadering en de focus op (zelf)vertrouwen bereiden de dames van Dochter&Zn de aanstaande moeders tussen de oren ook goed voor. Zodat ze klaar zijn voor dat wat vrouwen al duizenden jaren vanuit hun oerkracht goed kunnen: een kind op de wereld zetten. Oftewel: je hebt ’t in je.

Het thema werd enthousiast ontvangen, waarna we verder zijn gegaan met het ontwerpen en schrijven van het foldertje en het persoonlijk zwangerschapsboekje. En, want dat was de oorspronkelijke vraag: de gloednieuwe website www.dochterenzn.nl, een gezellige informatieve website met een heuse Bevalbieb.

Laatst kwam ik de klant tegen in het park vlakbij, we liepen beide met onze hond. Zij vertelde dat het Draagboekje, want zo had ik het zwangerschapsboekje gedoopt, alweer aan een herdruk toe was. Wat mij op het idee bracht om dit project toch eens uit de archieven te vissen en in de spotlights op volgklaas.nl te zetten. Want dat schijnt ergens goed voor te zijn: af en toe bewijzen laten zien dat je goede adviezen kunt geven en mooie dingen kunt bedenken en schrijven en maken.

De merknaam Dochter&Zn bevalt nog steeds goed. Ooit heb ik ‘m bedacht en misschien vind ik het wel de leukste merknaam die ik tot nu toe voor een klant heb verzonnen. In ‘Dochter&Zn’ komt allemaal zo mooi samen: het ambacht van vroedvrouw (…&Zn.), het feit dat er doorgaans twee smaken zijn als je een kindje verwacht (zonen en dochters) en het feit dat de praktijk ooit is gestart (en uit die tijd komt de naam ook) door een vrouwelijke en mannelijke verloskundige. Of zoals Hannibal van A-team zegt: I love it when a plan comes together.